Provedeno ispitivanje zadovoljstva i potreba korisnika poštanskih usluga
ZAGREB, 28. studenoga 2025. - U drugoj polovici 2025. provedeno je ispitivanje zadovoljstva i potreba korisnika poštanskih usluga u Republici Hrvatskoj na reprezentativnom uzorku od 1003 punoljetnih ispitanika. Ispitivanje javnosti je za Hrvatsku regulatornu agenciju za mrežne djelatnosti (HAKOM) provela agencija VALICON d.o.o. Uzorak i metodologija usklađeni su s istraživanjem iz 2022., što omogućuje izravnu usporedbu rezultata i uočavanje trendova u navikama i očekivanjima korisnika.
Cilj istraživanja je praćenje korištenja usluga i zadovoljstva individualnih korisnika cijenama, rokovima i kvalitetom usluge te dobivanje uvida u njihove navike, iskustva i stavove o korištenju poštanskih usluga. Uz HP - Hrvatsku poštu d.d. (HP) kao davatelja univerzalne usluge u Republici Hrvatskoj, istraživanje uključuje i detaljnu analizu korištenja usluga ostalih davatelja poštanskih usluga, čime se dobiva uvid u stanje i trendove na cjelokupnom tržištu.
Rezultati istraživanja pokazuju da je u 2025. učestalost posjećivanja poštanskih ureda i dalje visoka. Većina ispitanika, njih 57 posto, barem jednom mjesečno posjeti urede Hrvatske pošte. Dominantni razlog odlaska za 36 posto ispitanika i dalje su financijske usluge, dok slanje pisama bilježi zamjetan pad. Slanje paketa sve više se preusmjerava sa šaltera na paketomate. Preuzimanje pošiljaka gotovo je podijeljeno između klasičnih ureda i sve popularnijih paketomata, a svaki od ovih oblika dostave koristi oko 22 posto ispitanika, barem jednom mjesečno.
Raste broj postavljenih uređaja, ali i (zadovoljnih) korisnika paketomata
Korištenje klasičnih poštanskih usluga u daljnjem je opadanju. Sve više je građana koji tijekom godine ne šalju pisma ni razglednice, a cijenu slanja sve češće ispitanici ocjenjuju kao previsoku. Iako se računi sve više dostavljaju digitalnim kanalima, korisnici i dalje snažno naginju papirnatim računima: gotovo polovica (47 posto korisnika) preferira račune u fizičkom obliku, dok je sve manje onih koji bi prihvatili isključivo digitalnu dostavu.
Očekivanja korisnika, kad su u pitanju rokovi i učestalost dostave, blago su se promijenila: smanjuje se udio korisnika koji očekuje dostavu sljedeći dan, većina ispitanika prihvaća rok od dva do tri dana i dostavu nekoliko puta tjedno. U manjim naseljima dostupnost poštanskih ureda i dalje je ključna. Zaposlenici na šalteru glavni su izvor informacija o načinima slanja pošiljaka za čak 57 posto ispitanika. Prigovor je u protekle dvije godine imalo 28 posto građana, ali ga je podnijelo tek 32 posto njih, najčešće zbog kašnjenja pošiljke.
U dijelu istraživanja koji se odnosi na korištenje usluga svih davatelja poštanskih usluga kod slanja poštanskih pošiljaka, pokazuje se da HP i dalje ostaje najkorišteniji davatelj, čije je usluge koristilo 77 posto ispitanika. Snažno jača i konkurencija, a usluge GLS-a je ove godine koristilo 44 posto ispitanika. Usluge BOX NOW-a koristilo je 37 posto ispitanika, a ostali davatelji (DPD, DHL, Overseas i dr.) uglavnom zadržavaju stabilan broj korisnika u odnosu na 2022. Unatoč širokoj uporabi usluga, zadovoljstvo korisnika lagano opada: prosječna ocjena zadovoljstva smanjila se s 3,8 na 3,7, uz manji udio zadovoljnih i veći udio nezadovoljnih korisnika. Većina davatelja s većim tržišnim udjelom bilježi pad zadovoljstva, dok se ocjene za davatelje poštanskih usluga s manjim tržišnim udjelom izdvajaju kao jedine koje bilježe rast.
Online kupuje 73 posto Hrvata
Internetska trgovina danas je uobičajena potrošačka navika, pri čemu 73 posto građana kupuje putem interneta, a razina korištenja ostaje stabilna u odnosu na 2022. godinu. Ono što se mijenja jest učestalost kupovine - sve je više građana koji naručuju barem jednom mjesečno. Istodobno, problemi s dostavom zabilježeni su kod 24 posto online kupaca, a najčešći je razlog kašnjenje ili nedostavljena roba. Paketomati, koji su 2022. tek ulazili u širu upotrebu, u 2025. godini postaju uobičajen kanal dostave. Udio ispitanika koji su koristili paketomat iznosi 84 posto, a onih koji za paketomate nisu ni čuli gotovo da ni nema. Zadovoljstvo korištenjem paketomata je izuzetno visoko i iznosi 99 posto. Najčešće se koriste paketomati HP-a (81 posto) i BOX NOW-a (68 posto). Korisnička iskustva izrazito su pozitivna: 99 posto korisnika paketomata ocjenjuje iskustvo pozitivnim, a velika većina (73 posto) planira ih koristiti i ubuduće. Među onima koji ne žele ili nisu koristili paketomate, najčešći razlog je i dalje preferencija dostave na adresu.
Dodatni potencijal prepoznaje se i u rješenjima poput preuzimanja na pick-up lokacijama, mogućnosti postavljanja privatnih paketomata na adresi primatelja, što podržava 29 posto ispitanika te uvođenja dostave na „sigurno mjesto“, a što podržava 32 posto ispitanika.
Detaljni rezultati ovog ispitivanja dostupni su na poveznici.
For additional information please contact:
Croatian Regulatory Authority for Network Industries (HAKOM)
- Roberta Frangeša-Mihanovića 9 Street
- 10110 Zagreb, Croatia
- Tel. + 385 (0) 1 700 70 07
- Fax + 385 (0)1 700 70 70
Media inquiries can be submitted online using HAKOM’s official website: www.hakom.hr
About Hakom
HAKOM - Croatian Regulatory Authority for Network Industries – ensures preconditions for a fair market competition, stable growth and environment for innovations in the electronic communications and postal services market. HAKOM protects users’ interests and the possibility of choice among various communications and postal services at affordable prices, defines sustainable competitive conditions for operators and service providers under fair conditions for return on investment, and provides support to economic growth, public services and the quality of life in the Republic of Croatia by using modern technologies. HAKOM’ strategic goals are: to promote regulation of the electronic communications and postal services market, to support growth of investments and innovations in the electronic communications and postal services market, to provide efficient use of limited resources, to accelerate the growth of broadband products and services, to provide affordable offers of communications and postal services, to provide protection and informing of users, to build an efficient and comprehensive information system, to define and implement efficient processes, and to acquire multi-disciplinary expertise in market regulation.