Preskočite na glavni sadržaj
Vijesti

HAKOM podsjeća: rok za dostavu obavijesti tvrtki koje pružaju usluge posredovanja istječe 29. listopada 2025.

ZAGREB, 27. listopada 2025. - Koordinator za digitalne usluge Republike Hrvatske (HAKOM) poziva sve pružatelje usluga posredovanja da podnesu obavijest o pružanju usluge posredovanja sukladno Zakonu o provedbi Akta o digitalnim uslugama (NN 67/2025). Informacija o načinu podnošenja obavijesti objavljena je 29. srpnja 2025., a zakonski rok iznosi tri mjeseca od dana objave - do 29. listopada 2025.
 
Što je obavijest o pružanju usluge posredovanja?
Obavijest o pružanju usluge posredovanja je formalna obavijest koju, temeljem članka 23. Zakona o provedbi Akta o digitalnim uslugama, pružatelji usluga posredovanja dostavljaju HAKOM-u kao Koordinatoru za digitalne usluge RH. Svrha obavijesti je osigurati transparentnost tržišta digitalnih usluga, ažurni popis subjekata te učinkovito praćenje usklađenosti s pravilima Akta o digitalnim uslugama (DSA).
 
Tko je dužan dostaviti obavijest?
Obavijest su dužni dostaviti:
  • Pružatelji usluga posredovanja s poslovnim nastanom u Republici Hrvatskoj, i
  • Pružatelji usluga posredovanja s poslovnim nastanom izvan Europske unije koji imenuju pravnog zastupnika u RH.
Podsjećamo da je DSA na snazi od veljače 2024. te propisuje obveze za sve pružatelje usluga posredovanja, među kojima su i pružatelji usluga pristupa internetu (fiksni i mobilni).
 
Koji je rok?
Informacija o načinu podnošenja obavijesti objavljena je 29. srpnja 2025., a rok za dostavu obavijesti je 3 mjeseca od objave - 29. listopada 2025. S obzirom na istek roka, pozivamo sve obveznike da obavijest dostave što prije.
 
Koje su posljedice ako se obavijest ne dostavi?
Nedostavljanje obavijesti predstavlja prekršaj iz članka 18. Zakona o provedbi DSA. Propisana je novčana kazna od 6.630,00 do 66.360,00 eura ili do 6% godišnjeg svjetskog prihoda konkretnog pružatelja u prethodnoj financijskoj godini, ovisno o tome koji je iznos veći.
 
Kako podnijeti obavijest?
Obavijest se podnosi elektronički, putem sustava e-Pružatelj DSA, dostupnom na HAKOM-ovoj internetskoj stranici. Pružatelj usluga posredovanja podnosi zasebnu obavijest za svaku uslugu koju pruža.

Za praktičan prikaz postupka koristite “Korisničke upute” koje se nalaze na sljedećoj poveznici.
 
Primjeri: što sve spada pod „usluge posredovanja“
 
Radi lakšeg snalaženja donosimo neke primjere najčešćih kategorija usluga posredovanja.
 
1) Usluga „samo prijenosnik informacija” (mere conduit)
Primjeri: pružatelji pristupa internetu (fiksni/mobilni), internet exchange pointovi (IXP), bežične pristupne točke (javne Wi-Fi mreže), VPN usluge, DNS servisi i resolveri, registar/registrari vršnih domena (TLD), certifikacijska tijela (CA), VoIP i međuljudske komunikacijske usluge (npr. Zoom, Microsoft Teams, WhatsApp, Telegram, Signal), TOR čvorovi, IP tranzit.
 
2) Usluga „privremeni smještaj” (caching)
Primjeri: CDN mreže (npr. Akamai, Fastly), reverse proxy rješenja (Nginx, Varnish), proxyji za prilagodbu sadržaja (npr. Opera Turbo).
 
3) Usluga „smještaja informacija na poslužitelju” (hosting)
Primjeri: cloud platforme (AWS, Azure, Google Cloud), web-hosting pružatelji (Bluehost, SiteGround), plaćene oglasne/upućivačke usluge (Google Ads, Bing Ads), pohrana i dijeljenje (Dropbox, Google Drive, OneDrive).
 
4) Internetske platforme (online platforms)
Primjeri: društvene mreže (Threads, Bluesky, Mastodon), video platforme (Twitch, Vimeo), online tržišta (uklj. platforme koje omogućuju sklapanje ugovora na daljinu - B2C), trgovine aplikacija (Google Play, App Store), platforme za recenzije/ocjene (Trustpilot, Yelp, TripAdvisor), forumi, wikiji, otvoreni kanali/chat grupe u aplikacijama za razmjenu poruka.
 
5) Internetske tražilice (online search engines)
Primjeri: Google Search, Bing, Ecosia, Yahoo Search, Startpage, Qwant.
 
Zašto je obavijest važna?
Obavijest je važna jer osigurava usklađenost sa zakonom i time smanjuje rizik od novčanih kazni te poslovnih neizvjesnosti. Ujedno doprinosi većoj transparentnosti i povjerenju na tržištu, budući da ažurna evidencija olakšava komunikaciju između nadležnog tijela i svih tržišnih sudionika. Naposljetku, obavijest omogućuje pravodobnu usklađenost s Aktom o digitalnim uslugama (DSA), koji postavlja standarde zaštite korisnika i odgovornosti posrednika, a urednim evidentiranjem potiče se njihova dosljedna primjena.
 
 
Sve dodatne informacije i upute dostupne su na HAKOM-ovoj mrežnoj stranici.

Za sve dodatne informacije molimo kontaktirajte:

Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM)

Novinarski upiti postavljaju se na službenoj web stranici HAKOM-a na adresi: www.hakom.hr

O Hakom-u

HAKOM - Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti – osigurava pretpostavke za ravnopravno tržišno natjecanje, stabilan rast i prostor za inovacije na tržištima elektroničkih komunikacija te poštanskih i željezničkih usluga. HAKOM štiti interese korisnika i osigurava mogućnost izbora usluga po prihvatljivim cijenama, određuje održive konkurentne uvjete operatorima, davateljima poštanskih usluga i željezničkim prijevoznicima uz pravedne uvjete za povrat ulaganja te pruža podršku ekonomskom rastu, javnim uslugama i kakvoći života u RH primjenom suvremenih tehnologija. Strateški ciljevi HAKOM-a su unaprjeđenje regulacije tržišta elektroničkih komunikacija te željezničkih i poštanskih usluga, podržavanje rasta ulaganja i inovacija u tržišta, učinkovita uporaba ograničenih resursa, ubrzani rast širokopojasnih usluga, velika ponude komunikacijskih, željezničkih i poštanskih usluga, zaštita i informiranje korisnika, izgradnja učinkovitog i sveobuhvatnog informacijskog sustava, određivanje i ugradnja učinkovitih procesa te stjecanje multidisciplinarnih stručnosti i znanja u području reguliranja tržišta.